Na facebooku se několikrát opakovala debata o tom, zda je dovoleno vzít si na palubu letadla magnet. Rozhodl jsem se to vyzkoušet.
Den před odletem
Pro svůj experiment jsem zvolil jedenkrát použitý oboustranný magnet 310 kg. Magnet má rozměry 72 x 27 mm a váží 1,1 kg:
Zabalil jsem ho do bílé fólie:
Na povrchu fólie jsem naměřil magnetické pole 400 Gaussů. Magnet ve fólii jsem dal do příručního zavazadla.
Na letišti v Brně
Letěl jsem se společností Ryanair z Brna do Londýna na letiště Stansted. Při bezpečnostní kontrole mě zaměstnanec letiště zastavil, neboť prý jim stroj ukazoval, že mám v kufru “těžký kov”. Musel jsem magnet vybrat a vysvětlit jim, o co jde.
Magnet v pěnovém obalu nechali samostatně projít detekčním zařízením. Pak řekli, že je to v pořádku a mohu jít dál.
Během čekání na letadlo jsem si všiml tohoto nápisu s ikonou magnetu:
Vrátil jsem se na bezpečnostní kontrolu a zeptal jsem se zaměstnance, zda určitě mohu magnet vzít do letadla, když je mezi nebezpečnými předměty obrázek magnetu. Jeho odpověď byla:
“Můžete, zakázané jsou jiné typy magnetů, elektromagnety a tak, normální magnet je v pohodě.”
S magnetem jsem tedy bez problémů vešel do letadla.
Letiště Stansted
Po pasové kontrole mě na letišti čekala poslední překážka:
Když jsem s magnetem procházel mezi těmito bílo-červenými detektory, spustil jsem alarm a zavřely se za mnou (zvláštní, že ne přede mnou) dveře. Já jsem tedy mohl volně pokračovat dál. Lidé za zavřenými dveřmi ale museli asi 30 sekund stát. Pak se alarm sám vypnul, dveře se otevřely a lidé mohli pokračovat dál.
Co říkají letiště? Co říká Ryanair?
Po přistání jsem se rozhodl zjistit, jaké jsou pravidla týkající se přepravy magnetů.
Na stránkách největších letišť v Česku a na Slovensku se o zákazu vzít magnet do letadla nepíše nic. Bezpečnostní pravidla těchto letišť naleznete na následujících stránkách: Praha, Ostrava, Brno, Karlovy Vary, Pardubice, Bratislava, Košice.
V pravidlech letecké společnosti Ryanair, se kterou jsem letěl, se o magnetech také nic nepíše. Rozhodl jsem se jim ještě napsat přes online chat.
Povolených je 0,159 A / m alespoň 2,1 metrů od zavazadel
Na online chatu jsem se dozvěděl, že Ryanair má následující podmínku pro přepravu magnetů:
Jakýkoli předmět, který vytváří magnetické pole větší než 0,159 A / m dále než 2,1 metru od jakéhokoliv bodu na povrchu zavazadel podléhá našim požadavkům na skladování, protože může ovlivnit měřící přístroje na palubě letadla.
Nakonec však zaměstnanec Ryanair dodal, že já se měřením nemusím zabývat. Na letišti prý magnetické pole změří a pokud mě pustí přes bezpečnostní kontrolu, magnet si do letadla vzít mohu.
Magnet, který jsem vzal do letadla má podle mých výpočtů ve vzdálenosti 2,1 metru magnetické pole 1,3 A / m, což je asi 8krát více než povolená hodnota. Přesto mi na Ostravském letišti potvrdily, že magnet je v pořádku a pustili mě s ním do letadla.
Pokus číslo 2: let Stansted-Ostrava
Za několik měsíců mě čekal zpáteční let z Londýna do Ostravy. Bezpečnostní kontrolou jsem prošel bez problémů. Magnet jsem si opět vzal s sebou do letadla:
Zaměstnance jsem při kontrole upozornil, že mám v kufru silný magnet. Zeptal jsem se, zda při kontrole měřili sílu magnetického pole. Odpověděli, že žádný přístroj na měření magnetického pole nemají, ale magnet si do letadla vzít mohu.
Pokus číslo 3: Bratislava-Stansted
V lednu mě čeká další let. Tentokrát zkusím silnější magnet 500 kg.